Monday, July 23, 2012

Wujudkanlah Perasaan Syukur itu

Assalamualaikum, Alhamdulilah hari ini masih lagi diberi keizinan olah Allah untuk terus hidup di muka bumi ini. Pagi tadi dok surf internet then aku jumpa satu gambar di mana seorang pemuda menghulurkan derma kepada si tua yang mengemis.. mungkin nampak biasa kan..tapi yang luar biasanya pemuda tersebut hanya mempunyai sebelah kaki. Subhanallah, nampaknya kekurangan dalam diri beliau tidak pernah menghalang beliau untuk membantu mereka yang lebih kurang bernasib baik. Inilah yang dikatakan "faith in humanity".  terus hati aku merasa kagum dan sebak.. Kenapa seorang pemuda yang cacat ini boleh menolong orang tapi mengapa aku tidak?? adakah aku lupa dan tidak bersyukur dengan segala nikmat yang Allah berikan.. Ya Allah ampunilah dosa-dosaku yang selalu melupakan mu.

Dari buku yang aku baca, kita mempunyai 3 cara untuk bersyukur iaitu
1) Bersyukur dengan hati
Ini adalah elemen yang penting , kerana orang yang hatinya tidak bersyukur, maka percakapan dan perbuatan nya tidak akan bersyukur. Bersyukur dengan hati adalah dengan menyedari dan merasakan adanya nikmat dan pengakuan hati adalah pengakuan paling jujur. Hati yang pandai bersyukur akan menjadikan nikmat akan bertambah dan semakin melimpah dan kerananya dia akan berasa bahagia. Jika hati bersyukur, maka percakapan dan perbuatan pun akan turut bersyukur.

2) Bersyukur dengan percakapan
Ucapan syukur  (Alhamdulilah dan terima kasih) merupakan aktiviti yang sangat mudah untuk dilakukan. Allah adalah sebaik-baik pemberi  dan nikmatNya mengalir tanpa henti pada hambanya. Segala pujian adalah hakNya sebagai yang maha pencipta dan yang memberikan nikmat. oleh itu ringan-ringankanlah mulut untuk mengucapkan Alhamdulilah  sebagai tanda syukur kita kepada Allah.

3) Bersyukur dengan perbuatan
Syukur dengan perbuatan adalah cara menggunakan atau memanfaatkan pemberian sesuai dengan fungsinya.  Orang yang menerima pemberian tapi mensia-siakan pemberian tersebut dan tidak memanfaatkannya  maka dapat dikatakan  orang itu tidak betul-betul  berterima kasih.  Orang yang bersyukur  pada Rabnya akan menggunkan nikmat yang diperolehinya sesuai dengan maksud penciptaan.

aku harap entri kali ni dapat memberi manfaat untuk kita bersama. Jikalau ade silap, harap dimaafkan.

No comments:

Post a Comment